TECHNIKAI FINOMSÁGOK A HARLEY-DAVIDSON SPORTSTER S MODELLRŐL

TECHNIKAI FINOMSÁGOK A HARLEY-DAVIDSON SPORTSTER S MODELLRŐL

120
0
SHARE

 

Revolution® Max 1250T blokk, vezetési módok, TFT műszerfal és kijelző, Harley-Davidson® kanyarodást segítő biztonsági rendszerek  

2021 Model Photography. RH1250S

A Harley-Davidson Sportster S egy új teljesítményre hangolt custom motorkerékpár kimagasló nyomatékkal és technológiai megoldásokkal. A Sportster S modell átírja a Sportster széria eddigi motorjait, bevezetve ezzel egy új Sportster korszakot teljesítményben és megjelenésben egyaránt.

2021 Model Photography. RH1250S

Revolution® Max 1250T blokk

A Sportster S modellbe a Revolution Max 1250T került, mely vízhűtéses V-blokkhoz híven már alacsony fordulaton nagy nyomaték leadásra képes, de a görbe egyenes marad a középső tartományban is a jobb kigyorsítás és vezethetőség miatt.

  • Hengerűrtartalom 1250cc
  • Furat x Löket: 4.13 in. (105 mm) x 2.83 in (72 mm)
  • 121 lóerő
  • 94 ft. lbs. nyomaték
  • Fordulatszám 9500 RPM
  • Sűrítési arány 12:1
2021 Model Photography. RH1250S

A Revolution Max 1250T blokk hasonló a Revolution Max 1250 blokkhoz, ami a Harley-Davidson® Pan America™ 1250 modellben is megtalálható.

  • A hengerfejekben kisebbek a szelepek és más a kialakításuk is, ami inkább alacsony fordulaton érezhetően, valamint a közép fordulat tartományban 3000-6000 fordulatig 10% jobb a nyomatéka.
  • A dugattyúk is a hengerfej kialakításához igazodnak
  • Átdolgozták a szívócsonk formáját is a levegőszűrő házzal együtt, ami maximális teljesítményt ad az egész fordulatszám tartományban.
  • A vezérműtengely kialakítása és az állítható szelepvezérlés (VVT) is a blokk teljesítményéhez lett igazítva.

Revolution® Max 1250T főbb tulajdonságai

  • V-Twin elrendezés: A 60-fokos V elrendezésű blokk a motor középsúlynál helyezkedik el a jobb irányíthatóság és egyensúly érdekében, valamint elég hely marad a vezető lábainak és a lábtartóknak. Különálló légterelők kerültek a hengerfejek közé a jobb légmozgás érdekében.
  • Optimalizált külső a könnyed súlyért: A súlycsökkentés már a blokk tervezésekor elsődleges cél volt, ami hozzájárul a jobb vezetési élményhez: fogyasztás, kigyorsítás, kezesség és fékezés.
2021 Model Photography. RH1250S
  • Az analitika az anyagok kiválasztásában (FEA) és az optimális technológiai háttér a motorblokk tervezésében kulcs szerepet játszott és jól látható eredmény hozott.
  • A blokk oldaldeknik és a hengerfalak takarói mind könnyű magnézium öntvények.
  • Központi egységet képező blokk

A Revolution Max 1250T motorblokk központi egységet alkot a motorkerékpár vázával.

  • A blokk két funkciót is ellát, egyfelől az erőleadás, másfelől a vázszerkezet tartó egysége.
  • A tradicionális váz elhagyása segített a motorkerékpár súlycsökkentésében, ugyanakkor merevebb is lett az egész motor.
  • Az első vázrész, a középső vázrész és a hátsó vázrész is mind a blokkra lett rögzítve.
  • A blokk erősnek és merevnek készült, hogy tökéletesen beilleszkedjen a vázszerkezetbe.
  • A vezető mindebből a megnövekedett teljesítményt érzi a csökkentett tömeg mellett, a merev vázzal és a közepre centralizált súlyponttal.
  • Vízhűtés: A vízhűtés biztosítja a stabil és kontrolált motor és olaj hőmérsékletet az állandó teljesítményhez akár változó körülmények vagy vezetési szituációk mellett, legyen szó hideg vagy meleg időjárásról, gyors sebességről vagy dugóban állásról, lassú vagy gyors motorozásról. A motorolajat is a vízrendszer hűti, ami hozzájárul az olaj megfelelő hőmérsékleten tartásához, segítve ezzel a hosszú élettartamot.
  • Négy szelepes hengerfejek: A négy szelepes hengerfej elrendezés nagyobb szelepteret ad. A gázok áramlása igy optimalizáltabb a kötelező gázkibocsátások eléréséhez és a motorerőhöz.
  • Dupla vezérműtengely (DOHC) és változó szelepvezérlés (VVT): A Revolution® Max 1250T blokkba minden hengeren külön szívó és nyomó oldali vezérlés került. A DOHC vezérlés mellé pedig változó szelepvezérlés is került optimalizáltan az első és hátsó hengerre. A VVT nagy szerepet játszik a teljesítmény leadásban és gázreakcióban. Az elrendezés lehetővé teszi ugyan azon motor erős alacsony fordulati nyomatékát és a magas fordulaton leadott lóerőket. A hidraulikus szelepállítás csökkenti a motorzajt és megnöveli a motor élettartamát, valamint a szervizelési periódusokat.
  • Kovácsolt alumínium dugattyúk
  • Dugattyúk teteje precízen megmunkáltak a 12:1 sűrítési arány érdekében. A motorblokk prémium üzemanyaggal (91 oktán) eléri a maximális teljesítményt, de beéri alacsonyabb oktánszámú benzinnel is a beépített ütésszenzoroknak köszönhetően.
  • A dugattyú szoknyák alacsony súrlódású bevonatot kaptak.
  • Az alacsony torziójú gyűrűk pedig csökkentik a rezgést, ami emeli a teljesítményt.
  • A felső gyűrű eloxált benovatú a hosszabb élettartamért.
  • Két olajfurat is van a dugattyúk aljánál, az alacsonyabb hőkibocsátás miatt.
  • Kiegyensúlyozott motorblokk: A belső kiegyensúlyozók segítenek a motor vibrációját csökkenteni, növelve ezzel a blokk élettartamát. A kiegyensúlyozók pont annyi vibrációt adnak, hogy érezzük a motor járását.
  • Kuplung és váltómű: A Revolution Max blokk egy egységet képez a hat sebességes váltóművel. A kuplung mechanikusan mozgatható egy vastag kábelen keresztül, hogy minél könnyebb legyen a vezetés és minimális a csúsztatás. A kuplung csúszó mechanikája lehetővé teszi az észrevétlen hátsó kerék megcsúszást a hirtelen motorfék hatására.

Sportster® S modell: Műszerfal

A Sportster S modellre egy kerek 4” átmérőjű TFT kijelző került, ami vékony filmrétegű bevonatot kapott, folyadék kristályos a kiemelkedő képfelbontás miatt, ahol minden szükséges információ megjeleníthető.

  • Minden kijelző funkció a jobb és bal kapcsolón irányítható akár álló akár mozgó helyzetben van a motorkerékpár.
  • A kijelző fényvisszaverést gátló réteggel lett bevonva, így minden körülmény mellett jól leolvasható marad. A színek és a megjelenítés kényelmes használatot biztosít.

A kijelző alapállása

  • Nagy digitális sebességmérő középen egy a kijelző oldalán végig futó fordulatszámmérővel.
  • A kanyarodás jelző nyilak és a figyelmeztető jelzések a kijelző tetejére kerültek.
  • A sebességjelző alatti részen jelennek meg például a bejövő hívások, vagy az alacsony üzemanyagszint figyelmeztetés, de a kitámasztó rossz helyzetére figyelmeztetés is, csak úgy, mint az alacsony külső hőmérséklet figyelmeztetés.

A motor állapotát megjelenítő képernyő

A vezető ezt a képernyőt is kiválaszthatja, hogy végig kövesse a különböző szenzorok adatait, de ilyenkor a sebességmérő kisebb formában a kijelző tetejére kerül. Olyan adatok találhatóak itt, mint a guminyomások elől és hátul, a motor és olajhőmérséklet, az akkumulátor töltése és a diagnosztikai kódok.

Sportster® S model: Alkalmazások

A Sportster S a vezető Bluetooth®-kapcsolaton keresztül csatlakozott telefonjának bizonyos funkcióit jeleníti meg a kijelző. A motoron nincs saját belső rendszer vagy hangszóró. A legtöbb funkcióhoz szükséges egy bukósisakba épített vezeték nélküli fejhallgató is. (külön megvásárolható).

Zene

  • A mobiltelefon tárolt vagy más eszközön tárolt zeneszámokat kiválaszthatjuk a kijelzőn és hallgathatjuk a fülhallgatón. Az előadó neve és a szám címe megjelenik a kijelzőn, a motoros pedig a kormányon lévő gombok segítségével más számot vagy hangerőt állíthat be.

 

Hívások

  • Hangutasításokat használva a motoros hívásokat fogadhat vagy indíthat a párosított mobiltelefonról. A kijelzőn látható lesz a hívott neve vagy száma.

 

Navigáció

  • A mobiltelefonra telepített ingyenes Harley-Davidson® applikáció letölthető iOS vagy Android rendszerre is. A navigáció kiválasztása után a vezető választhat irányjeles vagy színes térképes navigáció közül, ami további hangutasításokat is mond a fülhallgatóba.
  • A térképes navigálás esetén a többi információ a térkép felett a felső sávban helyezkedik el.
  • A kormányon lévő gombok segítségével a motoros belenagyíthat vagy mozgathatja a térképet.
  • A Harley-Davidson® alkalmazás segítségével még több funkció jeleníthető meg, például az ajánlott útvonalak, útvonal tervezés, útvonal elmentés, vagy egy hivatalos Harley-Davidson kereskedés megtalálása, benzinkutak, hotelek, éttermek címei és további lehetőségek keresései.
  • Mivel a navigációhoz mobil adatforgalom szükséges (nincs GPS vevő a motoron) a rendszer nem tud működni lefedettség vagy adatforgalom nélkül. Ugyanakkor lehetőség van az egész út elmentésére, így az útvonal mindig látható marad.
  • A Harley-Davidson® alkalmazás automatikusan frissül, ami sokkal egyszerűbb, mint egy navigációs eszköz frissítése.

Sportster® S modell: Kanyarodási biztonságtechnikai megoldások

A Sportster S sok olyan technikával lett felszerelve, amelyek a motor teljesítményét optimalizálják kigyorsításkor, lassításkor és fékezéskor. A rendszer nagyban segíti a motorost kigyorsításnál vagy fékezésnél, egyenesben és kanyarban egyaránt. A motoros a legjobban rossz útviszonyok vagy váratlan helyzetek után érzi csak ezeknek a beavatkozásoknak a hatását. Az elektromos rendszer együtt dolgozik a futóművel, az elektromos fékrásegítéssel és gázkarral.

A motor egy hat tengelyes belső szenzorral (IMU) térképezi fel a motorkerékpár pontos helyzetét és mindenfelé adatokat továbbít például a motor dőlésszögéről. Kanyarodás közben a fék és kigyorsítás hatását csökkenti a rendszer. A kanyarodási szenzorok segítségével a rendszer képes felismerni a veszélyes helyzeteket és máshogyan reagál egyenes vagy döntött helyzetű motorozás közben.

Kiegészítés: A legjobb tapadásért a rendszer az út és a kerék viszonyát figyeli. A rendszer képes fékrásegítésre vagy gázelvételre, hogy a gumiknak minél jobb tapadást biztosítsanak az adott körülményekhez alkalmazkodva. Ez a rendszer nem képes növelni a tapadást, ha a motoros nem ad gázt, nem fékez, vagy ha nem változtat dőlésszöget. Ez egy lényeges különbség a motorkerékpár és a gépkocsi biztonsági rendszerei között. Itt első sorban a motoros kanyarodását, gyorsítását vagy fékezését tudja befolyásolni a rendszer.

  • Kanyarodási blokkolás gátló fékrendszer (C-ABS) Az ABS figyeli a kerekek tapadását és fékezés esetén megakadályozza azok blokkolását, így segítve a biztonságos lassítást. Az ABS az első és hátsó keréken egymástól függetlenül működik és kontrolálja a fékezés erejét. A kanyarodási blokkolás gátló fékrendszer (C-ABS) értelemszerűen a motor dőlésszögének függvényében automatikusan tudja korrigálni a kerekek folyamatos forgását. Ezzel egyidőben a hátsó kerék emelkedését is figyeli a hat tengelyű C-ABS szenzor (IMU), azaz megakadályozza egy erősebb fékezésnél a hátsó kerék felemelkedését és biztosítja a folyamatos tapadást.
  • Kanyarodási kipörgésgátló rendszer (C-TCS)

A kipörgésgátló rendszer (TCS) azért lett kifejlesztve, hogy a hátsó kerék kipörgését megakadályozza. A TCS nagyban segíti a vezetést például nedves útszakaszon, beláthatatlan útfelületen vagy laza talajon. A kanyarodási kipörgésgátló rendszer (C-TCS) a normál TCS rendszerhez hasonló, ám figyelembe veszi a motorkerékpár dőlésszögét is. Minden vezetési módhoz tartozik egy TCS és C-TCS beállítás, és az egyéni vezetési módban a vezető maga is állíthatja a kipörgésgátlók beavatkozásának mértékét.

A vezető bármilyen beállításnál ki is kapcsolhatja a C-TCS működését, ha a motorkerékpár álló helyzetben van és jár a motor. Amint például Eső-módba kapcsol a C-TCS automatikusan élesedik, de aztán manuálisan ebben a módban is kikapcsolható a C-TCS. A C-TCS a kormány bal oldalán lévő gomb segítségével mindig aktiválható álló helyzetben vagy menet közben.

A TCS az első kerék emelkedését (FLM) is befolyásolja, és megakadályozza az egykerékre állást. A magasság és időtartalom nagyban függ a beállított vezetési módtól, hiszen Eső-módban avatkozik be a rendszer a legtöbbet, míg Sport vagy Off-road módban a legkevesebbet. A C-TCS kikapcsolásával a C-TCS és a FLM rendszer is kikapcsolható.

  • Kanyarodási gázadás kontrolláló rendszer (C-DSCS)

Amikor a kanyarodási gázadás kontrolláló rendszer (C-DSCS)  érzékeli a hátsó kerék túlfodulását egy adott gázkar pozícióhoz mérten, akkor elveszi a gázt meggátolva ezzel a kipörgést és jobb tapadást biztosít. Ez a C-DSCS rendszer kanyarodásnál élesedik a dőlésszög mértékétől függően. Legjobb hatása egy visszaváltásnál érvényesül vagy csúszós útviszonyok mellett a túl hirtelen gázadásnál.

  • Guminyomás figyelő rendszer (TPMS)

A guminyomás figyelő rendszer (TPMS) a színes kijelzőn megmutatja az első és hátsó guminyomást, valamint villogva figyelmeztet, ha alacsony a nyomás és azt ellenőrizni kell. A megfelelő guminyomás fontos a vezetésnél és a gumiabroncs élettartamát is megnöveli.

Sportster® S modell: Vezetési módok

A kiválasztható vezetési módok elektronikusan változtatják meg a motorkerékpár karakterisztikáját és beállításait. Három vezetési mód választható alapbeállításként és további két módot is készíthetünk személyre szabva. Minden vezetési mód egyedi gázreakciót, motorféket, kanyarodási blokkolásgátló rendszert (C-ABS) és kanyarodási kipörgésgátló rendszert (C-TCS) aktivál.

A vezető a kormány jobb oldalán található MODE gombbal tudja a kívánt vezetési módot kiválasztani álló vagy mozgó helyzetben egyaránt. A gombot megnyomva mindegyik vezetési módhoz megjelenik a megfelelő ábra a kijelzőn.

Az utcai módon kívül a vezető kikapcsolhatja a kijelző menürendszerén keresztül a vezetést segítő beállításokat. Az egyénileg programozott vezetési módokat a beállítások menüben lehet aktiválni mielőtt a MODE gomb megnyomásával is kiválaszthatóak lennének.

  • Utcai mód: A napi normál használathoz ajánlott, mivel az utcai mód optimális beállítást ad minden helyzetben. Kevesebb a gázreakció és a közép tartományba is alacsonyabb a Sport módhoz képest, érzékenyebb a C-ABS és a C-TCS beavatkozás is. Egyes piacokon az utcai mód az alapbeállítás a kulcs elfordítása után a Sporster S modellen, míg Amerikában a motor emlékezik az utolsó kiválasztott módra még a leállítás előtti használatból. Bármilyen hiba esetén a rendszer az utcai módban indul újra automatikusan.
  • Sport mód: A Sport Mód maximalizálja a motor teljesítményét és a vezetési élményt. Ezzel a beállítással kihozható a motorban lévő dinamika, direktebb lesz a teljesítmény leadás is. A C-TCS a legalacsonyabb értékre csökkenti a beavatkozást és a motorfék ereje is lecsökken.
  • Eső mód: Ez a vezetési mód az esős, csúszós utakra a legmegfelelőbb és kellő biztonság érzeted ad a motorosnak. Ugyancsak ajánlott ezt a módot választani azoknak, akik most ismerkednek meg a motorozással. A gázreakció és nyomaték elvétel miatt korlátozva van a kigyorsítás, a motorfék kevesebb és a C-ABS és C-TCS a legnagyobb érzékenységűre van állítva.
  • Egyéni mód: A Sportster® S modellen két egyéni módot is előre beállíthatunk. Minden beállítható a vezetőre szabva vagy egy speciális körülményre. Az Egyéni módban meghatározott keretek között állítható a nyomaték leadás, a motorfék, a gázreakció, a C-TCS és C-ABS érzékenysége bizonyos keretek között. Például egy sportos beállítást választva maximális gázreakciót állít be (ahogy a Sport módban is ez lett beállítva), de kevesebb fékerőt szeretne a gyárilag beállított sport módhoz képest.

NINCS HOZZÁSZÓLÁS

HAGYJON ÜZENETET